Marcin Bodziony

doradca podatkowy

Prowadzę sprawy podatkowe oraz z zakresu ubezpieczeń społecznych. Specjalizuję się w kontrolach ZUS, kontrolach podatkowych, postępowaniach podatkowych oraz postępowaniach przed sądami administracyjnymi.
[Więcej >>>]

Skontaktuj się!
07 lutego 2020

Marcin BodzionyKomentarze (0)

Przesłuchanie w ZUS – wprowadzenie

Dostałem / dostałam wezwanie na przesłuchanie w ZUS. Czy mam się czego obawiać? Jak się do niego przygotować? Co mi grozi?

Ten wpis rozpoczyna serię publikacji na temat przesłuchań w toku kontroli prowadzonej przez ZUS. Zeznania bardzo często bywają jednymi z najważniejszych dowodów, na które powołuje się ZUS w protokole kontroli oraz ewentualnej późniejszej decyzji. Dlatego też ważne jest dobre przygotowanie do tej czynności.

Rola w kontroli ZUS

W toku kontroli ZUS możesz otrzymać wezwanie na przesłuchanie. W rezultacie będziesz przesłuchiwana / przesłuchiwany jako świadek, ubezpieczony albo płatnik składek. Wezwanie, które wysłał Ci ZUS najprawdopodobniej określa rolę, w której wystąpisz. Jeśli nie – nie widzę przeszkód by jeszcze przed przesłuchaniem tę kwestię ustalić. Jest to bardzo ważne z punktu widzenia Twoich praw, obowiązków, ale również potencjalnych konsekwencji związanych z przesłuchaniem.

Ustalenie swojej roli

W jaki sposób to zrobić? Jeśli Inspektor ZUS nie wskazał w wezwaniu charakteru, w jakim wzywa Cię na przesłuchanie, to najprawdopodobniej (najczęściej na końcu pisma) umieścił swoje dane kontaktowe (zazwyczaj numer telefonu). W praktyce Inspektorzy często proszą, aby telefonicznie potwierdzić swoje stawiennictwo. Jest to dobra okazja, by wprost zapytać Inspektora, w jakim charakterze będziesz przesłuchiwana / przesłuchiwany. Uważam, że Inspektor nie ma podstaw, aby odmówić Ci udzielenia takiej informacji.

Rola w przesłuchaniu a specyfika pytań ZUS

Przebieg przesłuchania i rodzaj pytań, których możesz się spodziewać zależy w głównej mierze od specyfiki Twojej sprawy. Możesz jednak spróbować generalnie założyć, że:

  • jako płatnik najprawdopodobniej odpowiesz na pytania związane z Twoją firmą. Inspektor poprosi Cię np. o przybliżenie specyfiki zatrudnienia w Twoim przedsiębiorstwie, struktury organizacyjnej, zakresu obowiązków poszczególnych osób, zasad współpracy, historii poszczególnych zatrudnionych,  itp.,
  • jako ubezpieczonego ZUS zapyta Cię o szczegóły Twojej relacji z pracodawcą. W rezultacie porozmawiasz z Inspektorem o swoich obowiązkach w firmie, zasadach wynagradzania, odpowiedzialności wynikającej z umowy, doświadczeniu zawodowym, wykształceniu lub sposobie spędzania czasu podczas zwolnienia,
  • będąc świadkiem prawdopodobnie wypowiesz się na temat swoich spostrzeżeń dotyczących zdarzeń / sytuacji, które widziałeś / widziałaś lub o których słyszałaś / słyszałaś. Świadkowi zazwyczaj najtrudniej przewidzieć konkretne zagadnienia, które mogą być omawiane. Pomoc możesz jednak odnaleźć w wezwaniu, które może nieco przybliżać sprawę (dane płatnika, przedmiot i okres kontroli).

Przygotowanie

Ustaliłeś / ustaliłaś swoją rolę. Przypuszczasz, jakich pytań możesz się spodziewać. Teraz możesz przygotować się do przesłuchania. O tym, jak odpowiednio nastawić się na wizytę w ZUS przeczytasz w kolejnym wpisie, do którego Cię zapraszam.

P.S. Pamiętaj o zabraniu ze sobą dowodu osobistego.

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

e-mail: bodzionymarcin@poczta.onet.pl

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Doradcę podatkowego Marcina Bodziony Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Doradca podatkowy Marcin Bodziony z siedzibą we Wrocławiu.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem bodzionymarcin@poczta.onet.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: